پیچای در گفتگویی از هوش مصنوعی به عنوان یکی از مهم ترین موضوعاتی که بشر در حال توسعه ی آن است، یاد کرد و تأثیر عمیق آن را به اندازه ی آتش و برق در توسعه ی جوامع بشری دانست. او در پاسخ به کسانی که از هوش مصنوعی به عنوان خطری بزرگ برای آینده ی بشر یاد می کنند، آتش را مثال زد. به عقیده ی او، با وجود خطرات و آسیب های فراوان آتش، این کشف باعث شد بشر با بهره گیری و تمرکز بر نقاط قوت آن، جوامع خود را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد. پیچای هوش مصنوعی را نیز جزو همین دسته موارد می داند و از آن به عنوان راه حل برخی از مشکلات دیرینه ی انسان ها، مانند تغییرات اقلیمی و درمان سرطان و... یاد می کند.

 

هوش مصنوعی (به انگلیسی: Artificial Intelligence) که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین‌ها در شرایط مختلف اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان‌ها قرار دارد. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.[۲] بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی،[۳] آن را به عنوان (دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند) تعریف کرده‌اند

 

هوش مصنوعی در علم پزشکی امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده‌تر شدن فرایند تصمیم‌گیری، استفاده از سامانه‌های اطلاعاتی به خصوص سامانه‌های هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری، اهمیت بیشتری یافته‌است. هوش مصنوعی گسترش دانش در حوزهٔ پزشکی و پیچیدگی تصمیمات مرتبط با تشخیص و درمان - به عبارتی حیات انسان - توجه متخصصین را به استفاده از سامانه‌های پشتیبان تصمیم‌گیری در امور پزشکی جلب نموده‌است. به همین دلیل، استفاده از انواع مختلف سامانه‌های هوشمند در پزشکی رو به افزایش است، به گونه‌ای که امروزه تأثیر انواع سامانه‌های هوشمند در پزشکی مورد مطالعه قرار گرفته‌است.